قرّاء سبعه و راویان آنها
قرائت قرآن بین قاریان [اولیه] در مواردی اختلافی بود و تعداد قاریان در طی سالیان متمادی افزایش مییافت تا اینكه ابن مجاهد از میان كلیه قرائات، هفت قرائت را برگزید كه هركدام دو راوی دارند:
نویسنده: محمدهادی معرفت
قرائت قرآن بین قاریان [اولیه] در مواردی اختلافی بود و تعداد قاریان در طی سالیان متمادی افزایش مییافت تا اینكه ابن مجاهد (1) از میان كلیه قرائات، هفت قرائت را برگزید كه هركدام دو راوی دارند:
1. ابن عامر:
عبدالله بن عامر یحصبی (متوفای 118) قاری شام؛ دو راوی او هشام بن عمّار (153-245) و ابن ذكوان (173-242) هستند كه هرگز ابن عامر را درك نكردهاند.2. ابن كثیر:
عبدالله بن كثیر دارمی (متوفای 120) قاری كه؛ دو راوی او بزّی (250-170) و قُنْبُل (191-295) هستند كه هرگز او را درك نكردهاند.3. عاصم:
عاصم بن ابی النّجُود اسدی (متوفای 128) قاری كوفه؛ دو راوی او حفص بن سلیمان- پسرخواندهی او (90-180) و شعبه ابوبكر بن عیّاش (95-193) هستند. حفص قرائت عاصم را دقیقتر و مضبوطتر میدانست و قرائت عاصم به وسیلهی او منتشر شده و تا امروز متداول است و همین قرائتی است كه امروزه در اكثر كشورهای اسلامی رایج است.4. ابو عَمرو:
زبّان ابوعمرو بن علاء مازنی، (متوفای 154) قاری بصره؛ دو راوی او دوری حفص بن عمر (متوفای 246) و سوسی صالح بن زیاد (متوفای 261) هستند كه او را درك نكردهاند و به واسطهی یزیدی قرائت را از او گرفتهاند.5. حمزه:
حمزه بن حبیب زیّات (متوفای 156) قاری كوفه؛ دو راوی او خلف بن هشام (150-229) و خلّاد بن خالد (متوفای 220) كه قرائت را با واسطه از او گرفته اند.
6. نافع:
نافع بن عبدالرحمان اللیثی (متوفای 169) قاری مدینه؛ دو راوی او عیسی بن میناء (120-220) معروف به قالون- پسرخوانده نافع- و ورش، عثمان بن سعید (110-197) هستند و این قرائت همان است كه در برخی از كشورهای مغرب عربی امروزه رایج است.
7. كسائی:
علی بن حمزه (متوفای 189) قاری كوفه؛ دو راوی او لیث بن خالد (متوفای 240) و دوری، حفص بن عمر- كه راوی ابوعمرو هم بود- (متوفای 246) هستند.قراء عشرة
متأخرین سه نفر دیگر بر این هفت نفر اضافه كردهاند:8. خلف:
خلف بن هشام، راوی حمزه (متوفای 229) قاری بغداد؛ دو راوی او ابویعقوب (متوفای 286) و ابوالحسن (متوفای 292) هستند.9. یعقوب:
یعقوب حضرمی (متوفای 205) قاری بصره؛ دو راوی او رُوَیس (متوفای 238) و روح (متوفای 235) هستند.10. ابوجعفر:
ابو جعفر مخزومی (متوفای 130) قاری مدینه؛ دو راوی او ابن وردان (متوفای 160) و ابن جَمّاز (متوفای 170) هستند.قراء اربعة عشر
چهار قاری دیگری كه به قرائت شاذ (خلاف مشهور) قرائت میكردند، ولی مقبول عامّهی مردم بودند، بر این ده قاری افزوده شدهاند:11. حسن بصری:
حسن بن یسار (متوفای 110) قاری بصره؛ دو راوی او شجاع بلخی (120-190) و دوری (متوفای 246) كه او را درك نكرده و با واسطه از او روایت كردهاند.12. اِبن مُحَیصن:
محمد بن عبدالرحمان (متوفای 123) قاری مكه؛ دو راوی او بَزّی (170-250) و ابن شنبوذ (متوفای 328) هستند كه با واسطه از او روایت كرده اند.13. یزیدی:
یحیی بن مبارك (متوفای 202) قاری بصره؛ دو راوی او سلیمان بن حكم (متوفای 235) و احمد بن فرج ضریر (متوفای 303) هستند كه با واسطه از او روایت كرده اند.14. أعمش:
سلیمان بن مهران اسدی (متوفای 148) قاری كوفه؛ دو راوی او شنبوذی (300-388) و مطوّعی (متوفای 371) هستند كه با چند واسطه از او روایت كردهاند.این چهارده قرائت معروف كه هركدام از طریق دو راوی نقل شده است، مجموعاً بیست و هشت قرائت را تشكیل میدهند كه شناسایی آنان فی الجمله انجام گرفت.
پنج نفر از قرّاء سبعه به غیر از ابن عامر و ابوعمرو ایرانی الاصلند. ابن عامر مجهول النسب و ابوعمرو از قبیلهی مازن تمیم است؛ ولی قاضی اسد یزیدی میگوید: «او از فارس شیراز از روستای كازرون برخاسته است.»
عاصم، ابوعمرو، حمزه و كسائی، صریحاً اظهار تشیع مینمودند، ولی ابن كثیر و نافع از آنجا كه هر دو از فارس هستند، احتمالاً شیعه بودند. اما ابن عامر، بزرگ شدهی خاندان اموی بود او فردی ناشایست و بیپروا شناخته میشد. (2)
پینوشتها:
1. ابوبكر بن مجاهد (324-245)، شیخ القراء بغداد.
2. رك: التمهید، ج2، ص 231-226.
معرفت، محمدهادی؛ (1389)، علوم قرآنی، قم: مؤسسهی فرهنگی تمهید، چاپ پانزدهم.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}